HEMKÖP ÖPPNAR NY FLAGGSKEPPSBUTIK PÅ TORSPLAN I STOCKHOLM MED FOKUS PÅ HÅLLBARHET

Den 14 november öppnade Hemköp en helt ny butik på 2 600 kvm i den framväxande Hagastaden på Torsplan i Stockholm. Det är en matbutik utöver det vanliga, med fokus på personlig service, ett brett sortiment, säsongens bästa råvaror och konkurrenskraftiga priser. I de manuella diskarna finns utbildade kockar, kallskänkor, konditorer och matinspiratörer. Allt för att erbjuda kunderna den bästa matupplevelsen.

– Vi vill förenkla för våra kunder att hitta bra måltider till frukost, lunch och middag. Sortimentet utgår från hela vardagens basvaror med fokus på bra färskvaror, ett brett utbud av färdigmat, det lilla extra i delikatessdisken och allt självklar till ett bra pris. Butiken blir också först i raden att Det certifiera sin fiskdisk, säger Kristian Winterberg, butikschef Hemköp Torsplan.

Delikatessavdelningen är hjärtat i butiken och ambitionsnivån är hög när det gäller god service och personligt bemötande.

– Jag är oerhört stolt över den nya butiken och extra roligt är att det är vår första MSC-certifierade fiskdisk.  Vi vet att våra kunder har ett stort hållbarhetsengagemang ända sedan vi hösten 2008 införde vår fiskpolicy. Det här är nästa steg i arbetet mot ett hållbart fiske, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Fokus på hållbarhet

Butiken har stort fokus på hållbarhet, de sälja endast grönlistad fisk, butiken är MSC – certifierad, plastkassarna är gjord av förnyelsebar råvara och ordinarie produkter används som råvaror till matlagningen för att hålla nere på svinnet. Sortimentet består av en rad lokala bagare och erbjuder bland annat ekobröd. I frukt – och grönt avdelningen är ekologiska frukterna och grönsakerna samlade på ett ställe samt särskild säsongsyta finns så att kunderna lätt kan hitta. Butiken erbjuder också ett stort utbud av KRAV/eko-kött.

Källa: Hemköp Pressrum: www.hemkop.se